سنسور لودسل و کاربرهای آن

سنسور لودسل

لودسل یك نوع حسگر یا سنسور الكترونیكی است که به منظور اندازه‌گیری وزن و نیرو مورد استفاده قرار می گیرد. لودسل، تغییرات وزن را با توجه به تغییر ولتاژ براساس وزن بار وارده تعیین کرده و آن را به نمایشگر الكترونیكی انتقال می دهد. امروزه در اغلب باسکول های صنعتی، ترازوهای دیجیتالی و سیستم های توزین از لودسل استفاده می شود. لازم به ذکر است که فروش این سنسورهای لودسل به صورت قطعه در شرکت یاس تجارت صورت می گیرد.

کاربرد لودسل

این محصول با هدف اندازه‌‌گیری وزن در صنایع و کارخانجات گوناگون کاربرد دارد. همچنین به منظور اندازه گیری میزان کشش کابل‌‌ ها و کشش نخ در کارخانجات نساجی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در ترازوهای الکترونیکی نیز، برای تعیین وزن به صورت دیجیتال از لودسل استفاده می شود. در حال حاضر  انواع مختلف این سنسور برای ساخت ترازوها و باسکول های الکترونیکی با ظرفیت های مختلف، کاربرد دارند.

ساختار و عملکرد لودسل به چه صورت است؟

لودسل از یک هسته فلزی که ساخته شده از آلیاژی خاص است، به همراه تعدادی مقاومت کششی و نوعی چسب تشکیل شده است که strain gauge را به هسته فلزی می چسباند. این strain gauge ها بر اثر اعمال نیرو تغییر حالت داده اما پس از برداشته شدن آن، به حالت اول باز می گردند.

این مقدار برگشت پذیری، نشان دهنده دقت و کیفیت لودسل می باشد. چراکه یکی از مهم ترین مشخصات لودسل، دقت آن است که در واقع تعیین کننده کلاس لودسل خواهد بود.

مزایای استفاده از لودسل

  • امکان اندازه گیری بسیار دقیق وزن در کمترین زمان را مقدور می سازد.
  • دارای دوام و طول عمر بسیار زیاد است.
  • استفاده از لودسل بسیار مقرون به صرفه بوده و کاملا در دسترس می باشد.
  • باعث صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد.
  • این امکان را ایجاد می کند که با مکانیزه کردن خطوط صنعتی، نیروی انسانی را کاهش دهد.
  • دارای قابلیت مبدل نیروی فیزیکی به سیگنال الکتریکی بوده و در نتیجه اطلاعات را کامپیوتری می کند.

انواع لودسل

لودسل تک پایه: این نوع لودسل همان طور که از نام آن مشخص است، دارای یک پایه بوده و معمولا در ترازوهای فروشگاهی، توزین نوار نقاله و توزیع تنواع ماشین آلات بسته بندی و پرکن مورد استفاده قرار می گیرد.

لودسل خمشی: این نوع لودسل ها معمولا به صورت چندتایی کاربرد دارند و اغلب در باسکول های کفه ای، سیستم های توزین، باسکولت ها و لاشه کش ها مورد استفاده واقع می گردند.

لودسل خمشی دوطرفه: این نوع لودسل ها از پرکابردترین انواع لودسل به حساب می آیند و اغلب در توزین مخازن، توزین باسکول و توزین سیلو، استفاده دارند.

لودسل فشاری: این نوع لودسل اغلب در باسکول های جاده ای کاربرد دارد و همانطور که از نام آن مشخص است، فشار وارد شده از طرف بار به این نوع لودسل، باعث ایجاد تغییرات در طول این لودسل خواهد شد البته این تغییر چندان محسوس نبوده و کمتر از قطر یک تار مو می باشد. لازم به ذکر است که شکل ظاهری این نوع لودسل شبیه قوطی است.

لودسل کششی: لودسل های کششی معمولا در سیستم توزین آویز کاربرد دارندو عملکرد این نوع لودسل نیز براساس تغییر طول خواهد بود. به این صورت که یک طرف لودسل از بالا به نقطه ای ثابت متصل می شود و از سمت پایین به نیرو وصل خواهد شد. شکل ظاهری این نوع لودسل شبیه حرف اس انگلیسی است.

لودسل باسکولی: این نوع لودسل ها، فشاری ستونی است که معمولا در توزین مخازن، سیلو و باسکول موارد کاربرد زیادی دارند.

لودسل های خاص: این نوع لودسل ها شامل انواع مختلفی هستند که دارای کاربردهای خاص و ویژه ای می باشند. از جمله این نوع لودسل ها می توان به لودسل های تخمین بار سیم و کابل،صفحات توزین، سنسور گشتاور و سنسور دو محور اشاره کرد.

نحوه استفاده از لودسل

برای استفاده از لودسل لازم است که اطلاعاتی درباره نصب و نحوه خواندن دیتای خروجی لودسل ها داشته باشیم.

  1. در ابتدا بهتر است برای انتخاب لودسل مناسب و مورد نیاز خود و همچنین محل نصب آن نحقیقات لازم را انجام داده و سپس مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  2. در صورتی که تنها قصد استفاده از نمایش وزن را داشته باشید می بایست از نمایشگر های لودسل استفاده نمایید. اما اگر بخواهید لودسل را به سیستم کنترلی خود متصل کنید لازم است که این نکته را مد نظر داشته باشید که امروزه اغلب شرکت های سازنده plc دارای کارتها و ماژول های لودسل بوده که با تهیه و نصب کارت لودسل می توان عملیات کنترل را انجام داد.